Expo: En leid ons in bekoring

28 april 2010 at 13:14 Plaats een reactie


Geena Lisa als non op een affiche van Oxfam Faitrade

Paters die abdijkazen en -bieren aanprijzen, dat lijkt nog logisch. Maar wat doen zes nonnen in een gezinsauto of waarom staat televisiefiguur Bart Peeters afgebeeld op een noveenkaars? Reclamemakers doen vaak een beroep op religieuze symbolen of verwijzen naar bijbelse verhalen. De tentoonstelling En leid ons in bekoring. Religie en reclame presenteert zulke campagnes. De expo is een initiatief van Kadoc. Onder meer Coca-Cola, Quick en Oxfam Fairtrade probeerden de laatste twee decennia in tijdschriften of op radio en televisie Vlaanderen te bekoren en te verleiden.

Is het omdat van zusters, paters en pastoors wordt verwacht dat ze zich enkel door hun geloof laten (ver)leiden, dat reclamemakers hen graag aan allerlei andere ‘verleidingen’ blootstellen? Wat verboden is, spreekt immers tot de verbeelding. Denk maar aan Eva en de appel in het aards paradijs, een terugkerend thema in de reclame. Tegelijk poneert religie allerlei waarden. Als Maria de ogen zedig sluit voor een televisieprogramma, moet er zeker iets te zien zijn. Maar ook het vaderlijke kruisje op het voorhoofd en de zin ‘in goede en kwade dagen’ dienen soms een hoger commercieel doel.

Een aspirine brengt verlichting, dat weet iedereen die eens de bloemetjes heeft buitengezet. Maar wat als het pilletje in een advertentie verdacht veel op een hostie lijkt? Wordt de kern van het christelijke geloof dan gebruikt, speels uitgedaagd of geridiculiseerd? Dat reclamecampagnes met een religieuze symboliek reacties uitlokken, hoeft niet te verbazen. Het Laatste Avondmaal bijvoorbeeld is voor gelovigen immers meer dan een etentje met een twaalftal vrienden.

Tien Geboden

Het lijkt erop dat de reclamemakers zich doorgaans niet bewust zijn van de intrinsieke betekenis van de religieuze symbolen in hun campagnes. Misschien hadden ze anders wel voor een ‘neutraler’ beeld gekozen. Wat geldt voor de reclamemakers, geldt evenzeer voor de consumenten: weten zij wel naar welke religieuze gebruiken of bijbelse teksten er wordt verwezen? Wie gaat nog te biechten (over zijn ecologische zonden)? Wie onderhoudt nog de Tien Geboden (van het pasta koken)? En hoe smaakt een ‘duivelse’ frisdrank?

En leid ons in bekoring, nog tot 19 juni in Kadoc in Leuven.

Advertenties

Entry filed under: Expo. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Expo: Jan Vanriet – Closing Time Film: La Pivellina

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Welkom op de blog van Visie! Hier vind je…

films
boeken
theater
expo’s
vakantie- en actietips
jeugd
Ideeën of een reactie? Laat ze zeker achter!

Aantal bezoekers

  • 218,363 bezoekers

%d bloggers liken dit: