Expo-TV: Canvascollectie

9 mei 2010 at 11:30 Plaats een reactie


Petrus Appelmans, Golden Gate

Of het niet te elitair was. Dat was de overweging van de Visie-redactie. Zouden we wel of niet berichten over de Canvascollectie, de wedstrijd van Canvas en RTBF om kunstenaars vandaag te promoten.

Ik ben geen kenner van kunst, en nog minder liefhebber van moderne kunst. Ik zou er niets van begrijpen, dacht ik. Veel ambacht zou er niet te appreciëren vallen, oordeelde ik. En vooral, mijn hoofd stond niet naar kunst.

Ik ga toch, uit nieuwsgierigheid.

Het werk ‘Woorden als ballonnen’ brengt me meteen terug tot de essentie. Het stompt me in mijn buik. Wat maakt het uit of ik het begrijp. En gelukkig dat mijn hoofd niet op kunst staat, zo krijgt mijn buikgevoel alle recht. Ik geef het schilderij mijn betekenis. De foto van de heren die een cactus kammen, doet me glimlachen. ‘Und das macht unsere liebe so anders’, ik begin plots te neuriën, en het ontroert me. Je ziet het tafereel van het petanquespelende koppel zo voor je. Naar de foto’s van drie kleine naakte meisjes kan ik haast niet kijken. Zo confronterend. En de foto’s met de winkelkarretjes vind ik grappig.

Sommige werken begrijp ik totaal niet. De betonmolen bijvoorbeeld, het raakt me niet. Voor de hoop vliegenlijken haal ik letterlijk mijn neus op (het stinkt namelijk wel een beetje). En de bijeen geplofte stapel blikjes vind ik kleurrijk, maar daar stopt het. Vergeef me kunstenaars, als ik uw werk niet begrijp.      

Ontroerend, schokkend, grappig, ergerlijk, rottend, maatschappijkritisch: de Canvascollectie heeft me bekeerd. Kunst leeft, dus ons land leeft. Heerlijk en bemoedigend.

Katrien Vandeveegaete

Je vindt een selectie van de kunstwerken van de Canvascollectie in het Paleis voor Schone Kunsten,  Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel, nog tot 6 juni.

Van dinsdag tot zondag: 10 tot 18 uur. Donderdag: 10 tot 21 uur. Gesloten op maandag. Tickets: 1 euro.

Entry filed under: Expo, Televisie. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Jeugdtheater: Helden Film: La Prima Linea

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Welkom op de blog van Visie! Hier vind je…

films
boeken
theater
expo’s
vakantie- en actietips
jeugd
Ideeën of een reactie? Laat ze zeker achter!

Aantal bezoekers

  • 218,363 bezoekers

