Actietip: Met de fiets naar het werk

7 juni 2010 at 07:00 1 reactie


Alles voor de duurzaamheid! Onder dat motto ging uw Visieredacteur vrijdag met de fiets naar het werk, in het kader van de campagne ‘Ik Kyoto‘. Op zich niet zo’n spraakmakend feit, ware het niet dat tussen mijn voordeur en mijn bureau een afstand van zo’n kleine vijftig kilometer ligt. Maar, zoals gezegd: alles voor de duurzaamheid!

Foto: Pascal Vyncke, SeniorenNet.be

Gelukkig fiets ik niet alleen. De organisatoren van de campagne, die werknemers wil aanzetten om duurzaam te pendelen, verzamelden met de hulp van het Radio 1-programma Peeters & Pichal een twintigtal deelnemers voor ‘Fiets je werk weg‘. Zelfs radiomadam Annemie Peeters herself kroop op de fiets om de afstand naar het werk af te leggen. En halfweg de tocht, aan het station van Mechelen, sloten nog eens een tiental fietsers aan bij de groep.

Te koud

25 of 50 kilometer met de fiets naar het werk, dat lijkt me toch net iets te ver om elke dag af te leggen. Maar wanneer ik pols naar de pendelgewoonten van mijn medefietsers, kijk ik toch even vreemd -maar bewonderend- op. Er zijn er blijkbaar bij die dit wel meer doen!

Een fietsende ambtenaar vertelt me dat hij minstens één keer per seizoen naar het werk trapt, met als thuisbasis Deurne (bij Antwerpen). Alleen in de winter bleek dat wat te koud.

Voor de fun

Een andere medefietser legt de indrukwekkende tocht één keer per week af (wat ik ook kan afleiden uit zijn professionele outfit, zijn goedgesmeerde fiets en zijn blijkbaar uitstekende conditie).

Nog straffer: een derde medefietser vertelt me doodleuk dat hij niet moet werken vandaag, maar dat hij meefietst “voor de fun”. Om 5.30 uur opgestaan, om dan 50 kilometer te fietsen en weer naar huis!

Vakantie

Maar, toegegeven, de organisatoren hebben een knappe en aangename tocht uitgestippeld. Fietsend langs een kanaaltje, met bijhorend wuivend groen en eendengesnater en met de zon op mijn gezicht, krijg ik het gevoel dat ik met vakantie ben. We rijden zo goed als niet langs drukke wegen en vermijden plekken waar auto’s rijden.

We vertrokken om 6.40 uur aan station Antwerpen Berchem, ik stap op mijn werk de lift in om 9.58 uur. Mijn gebruikelijke slaapkop heb ik weggefietst en er zit heerlijk frisse lucht in mijn longen: klaar voor een productieve werkdag!

Lieve Van den Bulck

Ook eens van Antwerpen/Mechelen naar Brussel fietsen, of omgekeerd? Op deze RouteYou-pagina vind je de fietstocht.

Tijdens de campagne ‘Ik Kyoto’ kan je je als werknemer inschrijven om duurzaam naar het werk te gaan (als je bedrijf meedoet, tenminste). Daarmee kan je knappe prijzen winnen. Surf naar www.ikkyoto.be voor meer informatie.

Entry filed under: Actietips, Reportages. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Film: Millennium Documentaire Festival Waarover wil u nog lezen op de Visie-blog?

1 reactie Add your own

  • 1. Haaruitval voorkomen  |  17 oktober 2010 om 12:31

    Knap hoor! om 50 km te fietsen naar je werk. Zelf zie ik het niet zitten, maar ik woon dan ook bijna 100 km van mijn werk. Net even te ver om op de fiets te doen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Welkom op de blog van Visie! Hier vind je…

films
boeken
theater
expo’s
vakantie- en actietips
jeugd
Ideeën of een reactie? Laat ze zeker achter!

Aantal bezoekers

  • 215,036 bezoekers

