Opinie: Leve het Vlaamse onderwijs? Vive l’enseignement flamand?

31 augustus 2010 at 11:20 4 reacties


Bron: taalunieversum.org

Het Vlaamse onderwijs gaat er nog altijd prat op tot de wereldtop te behoren. Ook bij het begin van dit nieuwe schooljaar. Hoewel, er lijken de jongste jaren steeds meer krassen te komen op dat blazoen. Zo hebben sommige kinderen ternauwernood een plaatsje gevonden op de schoolbanken.

Gewoon eens een paar cijfers op een rijtje zetten. Enkele maanden geleden bleek nog dat een kleine 15 % van de jongeren de schoolbanken verlaat zonder diploma. Bij jongens is dat zelfs bijna 1 op 5.

Een ander voorbeeld? In heel Europa wordt het onderwijs geleidelijk meertalig. Les in de moedertaal blijft de hoofdmoot, maar in de meeste landen worden, naast lessen Frans of Engels (of Duits), ook andere vakken in een andere taal gegeven. Immersie-onderwijs heet dat met een lelijk woord. Vlaanderen aan de wereldtop in het onderwijs? Welaan dan, hoeveel immersiescholen telt onze regio? Nul, en dat zonder af te ronden. Het mag simpelweg niet.

Even bedroevend als Portugal, Ijsland en Denemarken

Alleen Portugal, Ijsland en Denemarken scoren even bedroevend, zo blijkt uit een onderzoek van VUB-professor Piet van De Craen. In  en Wallonië en Brussel krijgen leerlingen op 249 scholen inmiddels gedeeltelijk les in het Nederlands of het Engels. Ook nog niet indrukwekkend, maar toch een stuk meer dan in Vlaanderen.

Vlaanderen komt voorlopig niet verder dan een taaltest voor kinderen in de derde kleuterklas. 1 test, op 1 dag. Een kleuter die daar onvoldoende op haalt, mag zittenblijven. Slecht geslapen? Last van zenuwen? Sorry, kom volgend jaar maar terug. De test geldt overigens enkel voor kinderen die niet systematisch naar de derde kleuterklas geweest zijn. Met andere woorden, voor kinderen die het zo al niet makkelijk zullen hebben tijdens hun schoolcarrière. Straks slaagt het Vlaamse onderwijs erin om kinderen schoolmoe te maken nog voor ze aan de lagere school beginnen.

Uitsluiting

Vlaams Minister van Onderwijs Smet (foto) staat huiverig tegenover immersie-onderwijs, naar eigen zeggen omdat het tot uitsluiting zou kunnen leiden. Nochtans blijkt uit hetzelfde onderzoek dat meertalig onderwijs kinderen net sterker maakt, ook in hun eigen moedertaal en zelfs ook in andere vakken, tot wiskunde toe. Geachte minister, als u echt zo bang bent om kinderen uit te sluiten, schaf dan die taaltest af.

Peter Heirman

Entry filed under: Opinie. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Actietip: Water blijft stijgen in Pakistan Film: Uncle Boonmee who can recall his past lives

4 reacties Add your own

  • 1. Joannes Van den Broeck  |  1 september 2010 om 08:58

    De vakken zijn zo al moeilijk genoeg. Het is dus niet nodig om er ook nog een taalprobleem aan toe te voegen.

    Beantwoorden
  • 2. Lieve Brouckaert  |  2 september 2010 om 18:26

    Beste Peter Heirman en professor van de Craen. Nog nooit in mijn 46 levensjaren heb ik op enig artikel gereageerd, soms kriebelt het nochtans zeer erg maar nu was het te erg.

    Waarschijnlijk hebben jullie ofwel geen kinderen of heel goed studerende kinderen, weet wel, niet iedereen heeft dat geluk! Waarschijnlijk ben je ook geen leerkracht in het technisch-of beroepsonderwijs.
    Sommige kinderen(daarom geen allochtone)hebben geen talenknobbel-ondanks alle soorten bijlessen logo enz…Ze hebben moeite met Nederlands nog veel meer met Frans en/of Engels en daarbovenop ga je nu een ander vak in één van deze talen laten doorgaan!!! Veel zullen ze er niet van snappen en zo weeral een vak bij waarvoor ze niet zullen slagen.

    Nu kunnen veel competente leerlingen niet verder studeren omdat je bij de meeste richtingen een ruime brok talen hebt. Héél frustrerend hoor! Zij willen ook best een Bachelordiploma behalen.

    En dat kinderen voldoende Nederlands moeten kennen om
    te starten in het eerste leerjaar vind ik heel goed. Een kind wordt pas schoolmoe als het geen snars begrijpt wat een leerkracht vertelt. Het is bovendien een stok achter de deur om ouders te stimuleren om hun kleuters WEL regelmatig naar school te sturen, nu vinden sommigen dat blijkbaar niet nodig.
    Onze minister Smets liet zich volgens mij goed adviseren.

    Laat me duidelijk zijn, meertalig onderwijs maakt kinderen natuurlijk sterker maar wie zal dat zijn en wie niet? Vul zelf in….

    Beantwoorden
  • 3. Melanie Voets  |  4 september 2010 om 10:09

    Beste Peter Heirman,

    net als mijn collega hierboven, ben ik vanmorgen aan mijn ontbijttafel beginnen koken toen ik uw artikel las. Wat uw competenties precies zijn weet ik niet, maar van onderwijs hebt u duidelijk geen kaas gegeten. U haalt hier namelijk twee dingen door elkaar de taaltest en immersie-onderwijs.

    Laat ik mezelf even voorstellen. Ik ben sinds drie jaar leerkracht in het basisonderwijs (5e leerjaar). Dit was een zeer bewuste keuze. Als licentiate kon ik ook andere richtingen uit. Ik werk in een school in Sint-Genesius-Rode. U weet wel, die gemeente die dit weekend weer vol zal stromen met “sympathieke Vlamingen” die vervolgens snel weer naar hun gezellige Vlaamse thuis trekken, enkel hun zwerfvuil achterlatende.

    Ik moet u niet vertellen dat “taal” op onze school wel een zeer bijzondere aandacht krijgt toebedeeld. Van meer dan 3/4 van mijn leerlingen is Nederlands niet de moedertaal.
    Wij ondervinden dagelijks de frustratie van kinderen die onze taal niet voldoende beheersen. Ondanks de extra begeleiding is het voor sommige kinderen gewoon te zwaar. Voor hen is het krijgen van hun BASIS-opleiding in een andere taal dan hun moedertaal haast kindermishandeling, alle goede bedoelingen van hun ouders en leerkrachten ten spijt.
    Die taaltest is precies een poging om kinderen dergelijke negatieve ervaringen te besparen. Als een kind er baat bij heeft om langer in het kleuteronderwijs te blijven om zo de taal beter te leren beheersen, is dit alleen een goede zaak. Een team gaat echt niet over één nacht ijs alvorens zittenblijven aan te raden. Bedoeling is dus niet om kinderen uit te sluiten, zoals u het stelt, maar om kinderen net voldoende kansen te geven om te slagen in hun schoolloopbaan. Als u niet begrijpt wat ik bedoel, moet u zelf maar eens in zo’n Deens klasje gaan zitten. Eens zien of u er veel van opsteekt als u niets begrijpt van wat de leerkracht zegt. En dan heb ik het nog niet eens over uw welbevinden.

    Immersieonderwijs dan… Ikzelf leef in een tweetalige gezinssituatie. Mijn kinderen zullen op natuurlijke wijze tweetalig zijn en ik ben mij terdege bewust van de voordelen hiervan. Mochten er immersiescholen in Vlaanderen bestaan, zou ik dat dan ook voor hen zeker overwegen. Maar ik begrijp de terughoudendheid van onze minister hiertegenover. Feit is dat in grootstedelijk gebied (zeker Brussel) ons onderwijs voor het grootste deel van de leerlingen de facto immersie-onderwijs is. Deze kinderen zullen de schoolbanken meertalig verlaten. En indien de leerkrachten de nodige middelen (lees mankracht) ter beschikking krijgen om hen goed te begeleiden, doen zij dit met diploma. Het lijkt mij prioritair hier energie en middelen in te pompen in de plaats van in het uitdokteren van systemen voor een nieuwe onderwijsvorm. Draai of keer het hoe je wil, immersie-onderwijs legt de lat voor kinderen hoger. Bijgevolg dus voor een nog groter deel van de kinderen te hoog.
    Bent u trouwens al eens concreet gaan kijken naar dat Waalse immersie-onderwijs? Geen specifieke leerplannen of eindtermen voor de vakken die in het Nederlands worden gegeven, geen specifieke methodes,… Enfin, nog veel à l’improviste. Dat zou in Vlaanderen met zijn regelnichterij niet door de beugel kunnen.

    Als het even mogelijk is, laat kinderen hun basisopleiding volgen in hun moedertaal en zorg voor degelijk talenonderwijs in hun verdere schoolloopbaan. Beter nog, biedt hen de kans naar het buitenland te gaan. Dat het slecht gaat met de talenkennis van de Vlamingen en dan vooral de kennis van het Frans ligt voor een deel aan de Vlaamse navelstaarderij. Wie leest nog een Franstalige krant, wie kijkt nog naar de RTBF? Interesse voor andere talen leer je niet alleen op school. Dat wordt je met de paplepel ingegeven.

    Wat onze minister Smets betreft. Ik heb hem deze week een aantal keer aan het woord gehoord. Ik kan alleen maar zeggen dat hij mij de indruk geeft te weten waarover hij spreekt. In tegenstelling tot u, praat hij duidelijk wel met mensen die met beide voeten in het werkveld staan.

    Wat mezelf aangaat, ik zal mij dag in dag uit blijven inzetten voor het welbevinden en de vooruitgang van mijn leerlingen. Het zal mij worst wezen waar professoren ons land plaatsen in de top 10 van beste onderwijssystemen.

    Beantwoorden
  • 4. Devinck J M  |  18 september 2010 om 11:58

    En toch heeft u het bij het rechte eind Mijnh Heirman. Ik zat nog even te lezen in Visie 16/04/2010 Taaltest. Wat een onzin. Zijn er echt zulke racistische dorpen in België? En zeggen dat ze het meestal niet hebben tegen buitenlanders maar tegen onze landgenoten uit het zuiden van ons landje. Mogen in sommige gemeenten de kinderen al geen naam meer hebben die niet “Vlaamsklinkend” is? Wat zou er gebeuren als de mensen met een Nederlands klinkende naam die in het zuiden van België wonen eens zouden terug gestuurd worden naar hier. Daerden, Onckelincks, Cools, Janssens, Devinck, Uytendaele, De Strooper, honderden andere namen. We wonen toch in België. En dat allemaal om een spookdossier als BHV. Een probleem dat onze geweldige politiekers in de tijd van de Volksunie zelf geschapen hebben toen ze de Gewesten hebben opgericht, een taalgrens getrokken en alles hebben geelzwart geverfd. In plaats van fatsoenlijk te regeren en te zorgen voor de mensen in plaats van hun eigen idealen na te jagen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Welkom op de blog van Visie! Hier vind je…

films
boeken
theater
expo’s
vakantie- en actietips
jeugd
Ideeën of een reactie? Laat ze zeker achter!

Aantal bezoekers

  • 208,584 bezoekers

