ZebrArt-kunstenaar Hussein Shabeeb: beeldhouwer, cameraman, fotograaf en vluchteling

26 maart 2011 at 06:30 Plaats een reactie


Het zijn twee beelden die op je fotografische geheugen blijven plakken, de foto’s waar Hussein Shabeeb de tweede prijs mee haalde in de ‘Young Artistic Talent Awards’ van bankgroep BNP Paribas Fortis. Eén foto, van een klok met tralies, kreeg de symbolische titel ‘De tijd in de gevangenis’ mee. In de andere foto, ‘De wereld van boven’, neemt de Irakese fotograaf je mee naar hoog boven in de lucht, met een blik vanuit loodrecht vogelperspectief op een grasveld met een boom. “Ik heb altijd al willen vliegen”, bekent de ZebrArt-kunstenaar.

© Hussein Shabeeb Kamel

© Hussein Shabeeb Kamel

De 35-jarige Hussein Shabeeb kan je moeilijk in een vakje stoppen. Gepassioneerd beeldhouwer, maar ook gefascineerd door fotografie en camerawerk. Irakese kunstenaar, maar drie jaar geleden gevlucht naar Irak. Heen en weer geslingerd tussen de liefde voor de natuur en de drang om kritiek te geven op wat er mis loopt in de wereld en in Irak.

“Camera’s en techniek”

Een beginnend kunstenaar is Hussein Shabeeb allerminst. Beeldhouwen zit hem duidelijk in de vingers en was de kunstvorm waar hij het eerst mee aan de slag ging. “Maar later ben ik me gaan interesseren voor film en fotografie. Ik hou van camera’s en techniek. In Irak heb ik als cameraman meegewerkt aan veel series en programma’s voor een grote tv-zender”, vertelt Shabeeb. “En nu doe ik vooral aan fotografie, om echt te beeldhouwen heb ik te weinig plaats op mijn appartement.”

ZebrArt

Shabeeb deed mee aan wedstrijd ‘Young Artistic Talent Awards’ op aanraden van ZebrArt, een kunstenplatform van Vluchtelingenwerk Vlaanderen waar gevluchte kunstenaars contacten kunnen leggen met de cultuursector en met elkaar.

“Na het vertrek van Saddam Hoessein en de Baath-partij, in 2003, was er veel artiestieke vrijheid en creativiteit in Irak”, vertelt Shabeeb. “Ik heb toen veel werken gemaakt en gaf ook les in beeldhouwen en keramiek. Maar door de oorlog in Irak moest ik wegvluchten uit mijn land.”

“Wachten op het juiste moment”

Irak speelt soms een uitgesproken hoofdrol in de kunstwerken van Shabeeb. Zo maakte hij een kortfilmpje, ‘Oil’, waarin sigaren rokende mannen speculeren met olie, ten koste van de bevolking. “Dat filmpje heb ik gemaakt in 2003. Er waren toen in Irak veel mensen die olie stalen en heel duur doorverkochten op de zwarte markt”, legt Shabeeb uit.

“Ik haal veel inspiratie uit het verleden en uit mijn land, maar ik wil mensen wel een positieve boodschap meegeven. De westerse media geven veel foute info en een slecht beeld over Irak. Maar er zijn net zo goed mooie mensen en mooie natuur: de bergen, meren, bossen en woestijn in Irak. Ik hou van de natuur, van landschappen en spontane portretten van mensen. Maar ik hou ook van de realiteit. Ik ga geen mensen in positie zetten om er een foto van te nemen. Ik wacht liever op het juiste moment.”

Lieve Van den Bulck

Bekijk hier het filmpje ‘Oil’ van Hussein Shabeeb Kamel:

Meer weten over deze kunstenaar? Surf dan verder naar deze pagina.

Meer weten over ZebrArt en de aangesloten kunstenaars? www.zebrart.be

Entry filed under: Beeldende kunst, Film, Fotografie. Tags: , , , , , , , , , , , .

Film: Vlaams kortfilmtalent on tour Nieuws: Gevangen Iraanse regisseur winnaar op Cinema Novo

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Welkom op de blog van Visie! Hier vind je…

films
boeken
theater
expo’s
vakantie- en actietips
jeugd
Ideeën of een reactie? Laat ze zeker achter!

Aantal bezoekers

  • 208,756 bezoekers

