Mensen in armoede zingen op Erfgoeddag

13 april 2011 at 15:58 2 reacties


Met tien zijn ze, de zangers van Recht-Op, een Antwerpse vzw waar mensen in armoede het woord nemen. Op dit eigenste moment zijn ze nog druk aan het repeteren, maar binnen enkele weken -op 1 mei, Erfgoeddag-, brengen ze hun zelfgeschreven liedjes voor een groot en onbekend publiek. Wij woonden al een repetitie van het project ‘Onze rijkdom’ bij, en zagen dat het absoluut in de sjacoche komt.

De mensen van Recht-Op schreven met muzikant Hans Van Cauwenberghe liedjes over hun dagdagelijkse strijd en moeilijkheden, over hun kindertijd en herinneringen. Maar in de liedjes zit ook een behoorlijke portie humor, kracht en creativiteit.

Rosa schreef en zingt zelf het rapliedje ‘Goe gedaan’:

Als ik patatten kook, gebruik ik minder water
‘k Zet de gas snel af, anders ne financiële kater
’t Duurt allemaal wat langer, maar ’t is nen tip van goud
en met dat geld da ‘k spaar, koop ik een zakske zout!

Yoghurt in de Lidl, naar de Colruyt voor de rijst
Den Aldi voor wasmiddel en het brood komt van Delhaize
Nen halven dag gecrosst, van hier naar daar
Zeven trams gepakt, maar 10 euro uitgespaard!

Goe gedaan, goe gedaan, goe gedaan, goe gedaan, goe gedaan!

“Bon, de patatten niet koken, dat doe ik niet”, lacht Rosa (foto). “Maar als je met 50 euro een week moet rondkomen, dan moet je creatief zijn en op de kleine dingen letten. Mijn man crosst op zaterdag met zijn brommer echt verschillende winkels af, om overal het goedkoopste te vinden. Soms is dat grappig, maar het is wel de realiteit.”


‘Dat slaapt, dat snurkt, dat zweet, dat stinkt!’

Eén liedje van het project ‘Onze Rijkdom’, geschreven door Konnie en Rosa, trekt in het bijzonder de aandacht met de ferme titel ‘Ik wil geen man meer’.

Ik wil geen man meer in mijn leven hier
Een man is erger dan een kind
Een man, daaraan beleeft ge geen plezier
Dat slaapt, dat snurkt, dat zweet, dat stinkt

Ne man die ziek is, dat gaat bijna dood
Hij krijgt de kanker, hij wordt blind
Hij kan niet werken, ooh, het gaat niet gaan!
Maar ’s avonds: schat, waar blijft mijn pint?

Rosa lacht wanneer we haar er over aanspreken. “Konnie en ik waren aan ’t praten over de mannen, en om te zwanzen zei ik: ‘Als mijn man sterft, dan moet ik geen nieuwe meer! Dan ben ik voor de vrouwen!’ ” Ik ben al 25 jaar gelukkig getrouwd hoor. Maar het moet niet allemaal ernstig zijn, we lachen er ook graag eens mee.”

Het vervolg van het lied over de mannen willen we u niet onthouden:

Geef mij ne man, ik heb er goesting in
Ne man is het beste wat er is
Ik kom naar huis en ja, hij wacht op mij
en hij zegt: schat, ‘k heb u gemist!

Die warmte van een echte man in bed
is beter dan chauffage central
Geen koude voeten in de winter meer
Stuur ze naar mij… Ik wil ze allemaal!

Lieve Van den Bulck

Wil je de zangers van ‘Onze Rijkdom’ aan het werk zien? Dat kan op zondag 1 mei (ter gelegenheid van Erfgoeddag in het thema Armoe Troef). In ’t Werkhuys, Zegelstraat 4, Borgerhout. Om 12 en om 15 uur. Reservatie nodig (via evi@werkhuys.be of 0473 13 17 64). Inkom gratis.


Entry filed under: Muziek. Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Boek-Film: Plan B Nieuws: “In Ethiopië is het nog erger dan in Libië”

2 reacties Add your own

  • 1. Simoens Lutgart  |  10 mei 2011 om 21:17

    Het was voor ons heel spannend maar een ervaring rijker. we waren een heel echte groep waar iedereen elkaar steunde bij moeilijke momenten.
    Ik ben blij dat ik hier aan heb kunnen meewerken en hopelijk krijgt het nog een lang en goed vervolg zodat we kunnen laten zien aan de buitenweereld dat mensen in armoede ook iets kunnen of beeter gezegd iets anders kunnen dan klagen en zagen over onze problemen zoals veel mensen over ons denken en praten. Groetjes van Lutgart

    Beantwoorden
  • 2. acwvisie  |  11 mei 2011 om 11:37

    Beste Lutgart, heel blij om dat te horen. Het was ook een prachtig project, en heel leuk om te kijken en te luisteren naar jullie en jullie liedjes. Jullie durf en creativiteit was echt bewonderenswaardig!
    Groeten, Lieve (Visie-redactrice)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Welkom op de blog van Visie! Hier vind je…

films
boeken
theater
expo’s
vakantie- en actietips
jeugd
Ideeën of een reactie? Laat ze zeker achter!

Aantal bezoekers

  • 216,714 bezoekers

